Mogelijke beslissingen en documenten - Wat u mag verwachten - Waar en wanneer - Meer info over voorafgaande zorgplanning

Het Infopunt Levenseinde informeert burgers rond de mogelijke beslissingen bij het levenseinde. We luisteren naar hun verhalen en bezorgdheden en bekijken samen wat voor de mogelijke antwoorden zijn.

Het Infopunt ondersteunt ook artsen en hulpverleners. Enerzijds kunnen zij burgers en patiënten doorverwijzen voor informatie. Anderzijds verwijst het infopunt door naar de arts, onder meer voor het uitklaren van levenseindevragen en het documenteren van medische beslissingen.

Het Infopunt werkt met vast inloopmomenten, overleg op afspraak en gaat aan huis bij mensen die zich niet kunnen verplaatsen.

Mogelijke beslissingen en documenten

We maakten voor u een overzicht van de mogelijke beslissingen rondom het levenseinde. Ook alle documenten vindt u hier. Het zijn de documenten 'correcte voorafgaande wilsverklaringen' zoals opgemaakt door het Levenseinde Informatie Forum LEIF.

U vindt hier telkens het formulier en de handleiding. Indien u beiden naast elkaar legt, ziet u precies waar u wat moet invullen. U kan de formulieren ook in één verzorgde bundel verkrijgen wanneer u langskomt op één van de inloopmomenten van onze Infopunten Levenseinde.

Naast de documenten in het kader van voorafgaande wilsverklaringen, is er voor patiënten met uitzichtloos fysisch of psychisch lijden ten gevolge van ziekte of ongeval, de mogelijkheid tot een actueel verzoek om euthanasie. De vraag wordt gericht aan de behandelende arts - die de adviesprocedure zal doorlopen - en kan enkel worden gesteld door een wilsbekwame patiënt. U vindt hier een voorbeeld van zo'n actueel verzoek.

Onder de downloads in de titelbalk, vindt u deze documenten ook in het Frans.

Wat u mag verwachten

De medewerkers van het Infopunt Levenseinde

  • luisteren naar al uw vragen, naar uw verhaal en uw bezorgdheden,
  • geven informatie over mogelijke beslissingen bij het levenseinde,
  • geven informatie over wat u kan doen om uw wil te laten respecteren,
  • staan u bij in het neerschrijven van uw wensen,
  • helpen u de juiste weg te vinden indien u het gevoel hebt met uw wensen niet terecht te kunnen.

Dit gebeurt steeds tijdens een persoonlijk gesprek. Telefonische informatie is beperkt tot korte en specifieke antwoorden op specifieke vragen.

Alle gesprekken zijn vertrouwelijk en anoniem.

Waar en wanneer

In Oudenaarde kan u elke vrijdag tussen 10:00 en 12:00 uur binnenlopen in onze kantoren in het sociaal huis, Meerspoort 30, voor informatie rond mogelijke beslissingen bij het levenseinde, wilsverklaringen,.... U hoeft hiervoor geen afspraak te maken.

In samenwerking met de grote steden in onze regio organiseren we ook lokale Infopunten. Vanaf december 2018 zullen we hiervoor werken op afspraak. U neemt best - bij voorkeur via info@netwerklevenseinde.be - contact met ons op om een afspraak te maken. We proberen de gesprekken zoveel als mogelijk te bundelen op één voormiddag.

  • Zottegem: elke eerste donderdagvoormiddag van de maand  - vanaf december na afspraak,
    Lokaal Dienstencentrum, ingang A. Gevaertlaan.
  • Ronse: elke eerste vrijdagvoormiddag van de maand - vanaf december na afspraak,
    Lokaal Dienstencentrum De Hoge Winde, Bredestraat 256.
  • Geraardsbergen: elke derde donderdagvoormiddag van de maand - vanaf december na afspraak
    Sociaal Huis OCMW, Kattestraat 27.

Op feest- en brugdagen en in de maanden juli en augustus zijn alle infopunten gesloten. U kan tijdens de zomer wel een afspraak maken. Indien u zich écht niet kan verplaatsen, kunnen we ook bij u thuis langskomen.

Meer informatie over voorafgaande zorgplanning

Als u de filmpjes op onze homepagina nog niet bekeek,  bieden we u hier ons introductiefilmpje nog eens aan. Het gaat over het belang van voorafgaande zorgplanning en over de dienstverlening van ons palliatieve thuiszorgteam. U kan hier ook het LEIFplan downloaden.

 

Infopunt Levenseinde werkt samen met